Osnovna ideja pedagoške dokumentacije – kreiranje vidljive prakse podložne kolektivnoj analizi, dijalogu i interpretaciji – može se činiti očitom i jednostavnom. Međutim, ona nije ni jedno ni drugo. Danas se često naglasak stavlja na različite oblike apstraktnog mjerenja djece i odraslih kako bi se procijenio njihov učinak prema standardiziranim kriterijima umjesto na stvaranje “stvarnih, konkretnih stvari”. Pritom se složenost i bogatstvo osiromašuju kroz ocjene i brojeve, što rezultira “smiješnim pojednostavljivanjem znanja i oduzimanjem značenja individualnim povijestima” (Malaguzzi, citirano u Cagliari i sur., 1990, str. 378).
Da bi ostvarili puni potencijal pedagoške dokumentacije, tj. da bi ovaj moćan alat provedbe Nacionalnog kurikuluma za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2015) u potpunosti iskoristili, odgajatelji trebaju sveobuhvatnu podršku kroz sve dostupne resurse. Jedan od njih je dobar pisani izvor na kojeg se odgajatelji mogu osloniti i koji ih u njihovom radu s pedagoškom dokumentacijom može voditi. Ova monografija autorice Edite Slunjski jedan je od takvih resursa, koji će biti veoma važan odgajateljima u Hrvatskoj, kao i svim drugima u vašoj zemlji koji se bave ranim i predškolskim obrazovanjem.
Inspirirana Reggio Emilia pristupom, profesorica Edita Slunjski napisala je knjigu koja se temelji na širokom iskustvu i dubokom znanju, a koja pruža bogato ilustriran i sveobuhvatan prikaz pedagoške dokumentacije. Osim što pokriva teoriju pedagoške dokumentacije i opisuje mnoštvo različitih oblika dokumentiranja, autorica prodire u dubinu široke lepeze primarnih zadaća čijem ostvarivanju pedagoška dokumentacija može poslužiti, što je čini važnim alatom u odgoju i obrazovanju u ranom djetinjstvu. Jedna od ključnih uloga je doprinos razvoju participativne pedagogije koja odgajatelje, roditelje i djecu tretira kao protagoniste, koje se s pomoću pedagoške dokumentacije bolje vidi i čuje, a omogućuje im da budu aktivni subjekti u stvaranju značenja i sukonstrukciji znanja.
Iz predgovora Petera Mossa, profesora emeritusa
UCL Institute of Education University College London
Godišnja nagrada Filozofskog fakulteta
Prof. dr. sc. Editi Slunjski, profesorici pedagogije, dodijeljena je Godišnja nagrada Filozofskog fakulteta za knjigu „Izvan okvira 5. Pedagoška dokumentacija proces učenja djece i odraslih kao alat razvoja kurikuluma“ za 2022. godinu.
Državna nagrada za znanost za 2021. godinu
Prof. dr. sc. Edita Slunjski, redovita profesorica Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu,
nagrađuje se godišnjom nagradom za popularizaciju i promidžbu znanosti za monografiju Izvan okvira
5: Pedagoška dokumentacija procesa učenja djece i odraslih kao alat razvoja kurikuluma.
Ovom monografijom, kao i svojom cjelokupnom popularizatorskom aktivnošću, autorica se dominantno
obraća praktičarima, vodeći ih prema konstruiranju novih znanja o pedagogiji. Profesorica Slunjski
praktičare čini vjernom publikom koja je visoko senzibilizirana te unutarnje motivirana za provjeru
dosega suvremene znanosti u vlastitoj praksi, pri čemu ih upućuje da samostalno istražuju vlastitu
pedagošku praksu i grade vlastite teorije podvrgavajući ih stalnoj provjeri.